Ekologiya və torpaqşünaslıq fakültəsi
Iskandarova Sevda Malik gizi

The senior laboratory assistant
Office number: + (994 12) 539 09 69
e-mail: sevda_bdu@mail.ru

 







PERSONAL DATA
She was born in Baku on January 11, 1967
In 1974-1984 she studied at secondary school in Baku
In 1985-1990 she studied at the Azerbaijan Pedagogical Institute of Russian Language and Literature named after M. Akhundov.
Since 1989 she has been working as a senior laboratory assistant at the Department of Geographical ecology of BSU.

EDUCATION AND ACADEMIC DEGREES OBTAINED
1990, Azerbaijan Pedagogical Russian Language and Literature Institute named after M.F.Akhundov

COMPLETE PROFESSIONAL BACKGROUND
1986-1989 Methodist at the Azerbaijan Pedagogical Institute named after V. Lenin
1989 - Geographical ecology department of Baku State University
2013 – She discussed the dissertation on the subject of "Pedagogical bases of formation of ecological knowledge in the faculties of natural sciences at the Higher School" and is currently on the eve of defend
19 scientific works

RESEARCH FIELD
Application methods of environmental education by the use of new training technologies

PARTICIPATION IN INTERNATIONAL SEMINAR, SYMPOSIUM AND CONFERENCES
SELECTED PUBLICATIONS
1. Successes reached in an ecological science in an education system of Azerbaijan are the greatest achievement, 2008
2. Harmony of the person with the nature, 2008
3. Ecological estimation of soil resources of Shirvan steppe and way of their protection, 2009
4. Influence of a climate to the Soil formation process in moderate and subtropical zones, 2010
5. Geographical properties of influence of climatic changes on economic activities of people, 2010
6. About an origin of some oykonims in Gandja-Kazakh economic region, 2011
7. Course of growth cypress in the forest Belt Lankaran-Astara zone, 2012
8. Participation of the public in sustainable forest management in Azerbaijan, 2012
9. Study of pedagogical aspects of ecological processes, 2013
10. Analysis of the approach to ecological study in Azerbaijan, 2014
11. Theoretical-methodological basis of the Ecological education, 2014
12. Environmental education as the first stage settlement of ecological problems, 2015
13. Importance of the environmental education, 2015
14. System of ecological education of formation of ecological knowledge among bachelors, 2015
15. Functions of environmental training, 2016
16. Requirements for the identity and professional activities of students studying for natural sciences, 2016
17. Results of pedagogical experiments in a context formation of ecological knowledge, 2017
18. Major problems of environmental processes teaching, 2017
19. Modern ecological educational problems in Azerbaijan, 2018

Məqalələr
7 Aprel – Ümumdünya Sağlamlıq Günüdür

Hər il aprel 7-də keçirilən Ümumdünya Səhiyyə Günündə Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatının yaranması qeyd olunur və həmin gün dünya ictimaiyyətinin diqqətini qlobal sağlamlıq üçün böyük əhəmiyyət kəsb edən bir mövzuya yönəltmək üçün bir imkandır.

22 Mart Dünya su Günüdür

22 Mart tarixi, 1993-ci ildə Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Baş Kabinetində elan edildiyindən bu yana Dünya Su Günü kimi qeyd edilir. Birləşmiş Millətlər Təşkilatının (BMT) Baş Assambleyası, 1992-ci ildə Rio de Janerioda təşkil edilən BMT Ətraf və İnkişaf Konfransında dünyada suyun gedərək artan əhəmiyyətindən ötəri hər il 22 Mart gününün "Dünya Su Günü" olaraq qeyd olunmasına qərar verilmişdir.

Azərbaycan Respublikasının meşələri

Bioloji cəhətdən öz inkişafında bir-birinə qarşılıqlı təsir göstərən torpağın, suyun, ağac, kol, ot bitkilərinin, heyvanat aləminin, mikroorqanizmlərin vəhdəti hesab edilən meşə sahələri Azərbaycanın ən qiymətli milli təbii sərvəti hesab olunur.

Azərbaycanın çayları, gölləri və su anbarları

Azərbaycan ərazisinin fiziki-coğrafi şəraitinin müxtəlifliyi, relyefin və iqlimin xüsusiyyətləri, insanın fəaliyyəti hidroqrafik şəbəkənin müxtəlif inkişafını müəyyən edir. Hidroqrafik şəbəkəyə aid olan əsas su obyektləri – çaylar, göllər və su anbarları Respublikanın müxtəlif təbii vilayətlərində qeyri-bərabər paylanılıb.

Milli parklar

Xüsusi ekoloji, tarixi, estetik və digər əhəmiyyət daşıyan təbiət komplekslərinin yerləşdiyi və təbiəti mühafizə, maarifçilik, elmi, mədəni və digər məqsədlər üçün istifadə olunan təbiəti mühafizə və elmi tədqiqat idarələri statusuna malik olan ərazilərdir.